piątek, 14 września 2012

Rzecz o profesjonalnym sprzęcie

Istnieje ogromna liczba forów internetowych i portali społecznościowych, na których padają pytania odnośnie właściwej konfiguracji świeżo zakupionych sprzętów audio do domowych studio nagrań. Zapytania tworzą zwykle laicy, którzy wyłożyli całe swoje oszczędności z nadzieją na świetny sprzęt i wysoką jakość nagrań. Niestety sprzęt, o którego konfiguracje pytają (zwykle wartości około tysiąca lub dwóch tysięcy złotych) nie pozwala osiągnąć dobrych nagrań.
Laikowi wydawać by się mogło, że taka kwota powinna wystarczyć, by osiągnąć zadowalającą jakość zarejestrowanych dźwięków. Jednak prawda świata studio nagrań jest brutalna – dwa tysiące złotych to kropla w morzu potrzeb. Każde nagranie wymaga użycia precyzyjnych urządzeń, które nie należą do tanich.
To co początkujący muzyk czy reżyser dźwięku uzyska na początku, zaraz po nagraniu, odzwierciedli jakość finalnej produkcji. Mix i mastering nie zrobi ze słabego nagrania, hitu listy przebojów, nawet jeśli wokalista zaśpiewał najlepiej, jak potrafił. Analogicznie, z kiepskich winogron nigdy nie powstanie znakomite wino. Z tego właśnie powodu nie można się dziwić, że dźwięki nagrane na stosunkowo tanim sprzęcie, nie zabrzmią tak, jak w prawdziwym, profesjonalnym studio. Nie będą nawet do tych ostatnich podobne.
Każde nagranie charakteryzuje się pewnym schematem postępowania na etapie produkcji, mixu i masteringu. Do uzyskania możliwie najbardziej plastycznych efektów w modelowaniu dźwięku, niezbędne są wysokiej klasy urządzenia pro-audio. Sprzęty z niższych półek oferują jedynie podstawowe rozwiązania technologiczne, na zasadzie „działa, bo musi”. Należy także pamiętać, że każde urządzenie nadaje nagraniu zniekształcenia, szumy, itp. Im wyższej klasy urządzenie, tym te mankamenty są mniejsze. Nagranie oraz mix i mastering to sztuka, by osiągnąć w niej sukces, należy dysponować ogromną wiedzą, doświadczeniem i wyobraźnią.

1 komentarz: